Komarci, CD-i i Silvija Kovačić dio su desetogodišnje povijesti natjecanja Effie Hrvatska iz perspektive Dunje Ivane Ballon, izvršne direktorice HURA-e i članice Organizacijskoga odbora, koja ga je od prvog dana pomogla postaviti na noge.
Žena s deset ruku i, kada treba, s tri glave koje podjednako dobro istovremeno misle o različitim stvarima, osoba koju svi vole isto tako kao što i ona voli sve koji dobro misle industriji i rade na njenom promicanju i razvoju – tako je Dunju Ivanu Ballon, izvršnu direktoricu Hrvatske udruge društava za tržišno komuniciranje (HURA-e), Dana komunikacija i drugih projekata HURA-e opisao Media Marketing. Upravo je ona prije 11 godina pomogla postaviti i temelje natjecanja Effie Awards Croatia te tijekom godina intenzivno radila na njegovu razvijanju.
Effie je oglašivačima najvažnije natjecanje u domaćoj industriji tržišnih komunikacija (Ipsos, 2016), a Dunju Ivanu Ballon ususret skorom novom izdanju natjecanja, koje prijave otvara 20. studenog, zamolili smo da nam otkrije sve o počecima i desetogodišnjem napretku natjecanja, ali i uvide stečene iza kulisa natjecanja.
Kako biste opisali Effie – što Effie znači za industriju tržišnog komuniciranja?
Effie je najvažnija nagrada na našem tržištu. To ne mislim ja, nego ključni oglašivači i agencije. Oni zajedno stoje iza važne poruke koju prenosimo o našoj industriji – rezultata tržišne komunikacije koje postižu strateško razmišljanje i kreativnost, a ne ad hoc i slučajni one off rezultati.
Sve vezano uz tu nagradu, od same prijave do procesa selekcije i žiriranja, pa čak i izrade same statue, iznimno je komplicirano, zahtjevno i traži veliku količinu znanja svih uključenih strana. Iznimno ju je teško osvojiti. Zato vrijedi posebno čestitati svakom dobitniku tog priznanja.
Postoji li kontinuitet napretka natjecanja u Hrvatskoj od prve godine održavanja, jesu li se standardi natjecatelja, prijavljenih projekata i procesa žiriranja promijenili?
Apsolutno. Puno ulažemo u taj projekt i s ponosom mogu reći da je Effie Hrvatska među najnaprednijim programima na svijetu, a provodi se u više od 50 različitih zemalja, od SAD-a i Kine do Poljske i Mađarske. Učili smo iz iskustava, slušali što nam govori tržište i predviđali kamo ono ide. Svake smo godine natjecanje inovirali. S godinama smo puno investirali u edukacije i unapređenja te radili kako na sebi tako i s prijaviteljima, žirijem te raznim međunarodnim i domaćim stručnjacima. Zato danas Effie ima rezime kao ni jedna druga nagrada te je ujedno najdugovječniji.
Kako se Effie, iz perspektive osobe koja ga je na samim počecima podigla na noge, mijenjao tijekom godina? Koji su bili izazovi?
Uh, sjećam se dana kada sam prvi put čula za Effie i u ruke dobila sjevernoamerički pravilnik sa zadatkom da organiziram to famozno natjecanje koje prvi put dolazi u Hrvatsku. Potpuna nepoznanica. Tisuću upitnika. I meni i svima u Hrvatskoj. 🙂 To je bilo prije 11 godina, a ja sam još bila studentica s vrlo malo iskustva pa se ponekada pitam zašto su mi povjerili tako ozbiljan projekt. Izazova je bilo mnogo, no na kraju smo rezultatima dobrano premašili sva očekivanja. Dapače, već smo te prve godine bili puno uspješniji od mnogih drugih programa na puno jačim tržištima.
Uz vas, tko sve stoji iza Effieja?
Od prve godine najviše sam surađivala s Damirom Ciglarom, a za prvog predsjednika žirija pozvali smo Marija Fraculja, tada iz Kraša. Mislim da je pohvalno što smo u Effie odboru dugi niz godina u istom sastavu, uz fantastične Rajnu Cuculić i Nikolu Žinića te odnedavno Vanju Vaniček i Antu Šalinovića.
I danas, nakon toliko godina, jednako volim ovaj projekt i ponosna sam što sam ga pomogla voditi od najranijih početaka. I dalje se intenzivno bavim njegovom direkcijom kao članica organizacijskog odbora, a o njegovoj realizaciji danas brine sjajna voditeljica natjecanja HURA-e Silvija Kovačić, s kojom već godinama blisko surađujem i koja uz Effie odbor ima nezaobilaznu ulogu u izgradnji te uspjehu Effieja u Hrvatskoj. Nije ni njoj lako s nama. 🙂
A zanimljiva iskustva i anegdote u desetogodišnjoj povijesti održavanja hrvatskoga izdanja natjecanja?
Očekivano, prva je godina bila najveći izazov i najdinamičnija. Uvijek se sjetim svog pokušaja prvog godišnjeg odmora na udaljenom otoku s nedostatkom signala i mobitela koji tjednima nije prestajao zvoniti. Dok sam s 24 godine rješavala nedoumice prijavitelja istovremeno tipkajući mailove, rješavajući pravilnik i tjerajući komarce, moje se društvo veselo brčkalo na plaži. Predanost do kraja. 🙂
Hrvatski su se projekti i agencije i ove godine našli na listama Effie Indexa, a u Hrvatsku je stigao i prvi Euro Effie. Što Hrvati mogu ponuditi Europi i svijetu?
Hrvatska kreativnost sve je više prepoznata u inozemstvu, a Effie Index jako doprinosi njezinu uspjehu. Riječ je ipak o snažnom alatu koji koristimo za još veću prisutnost naših tvrtki i agencija u inozemstvu, a služi nam i za važne međunarodne i nacionalne usporedbe. Primjerice, odmah nakon uvođenja Effie Indexa mala agencija iz Hrvatske, agencija Bruketa&Žinić, našla se na njemu kao druga najefikasnija nezavisna agencija na svijetu. Nakon toga kupio ih je veliki WPP. Pa si mislite.
Što nam organizacijski odbor natjecanja Effie Croatia Awards priprema za sljedeću godinu?
Novo fantastično izdanje najrelevantnijeg strukovnog natjecanja u Hrvatskoj.
Blic pitanja:
- Najveća Effie zabluda?
Da je kreativnost nebitna na Effieju.
- Blast to the past?
Definitivno flashback na 2009. i predaju prijave na CD-ima.
- Vaš savjet prijaviteljima?
Žiri nije blesav. Budite kratki i ispričajte svoju priču, no nemojte lažno uljepšavati prijavu.
Naslovna fotografija: Jurica Galoić/PIXSELL